|
|||||||||||
Poplave so božje delo; poplavne škode so delo človeka.
Floods are act of God; flood damages results from act of man. (House Document 465, ZDA, 1966) | |||||||||||
I Trenutno
stanje površinskih voda I Hidrološka
napoved I Opozorila
glede visokih vod I Ukrepi
pred, med in po poplavi I arhiv
poplav: I Sora I razno
I poplave 18.9.2007 I S poplavami je ogroženih
več kot 3000 km2 oziroma slabih 15 % površine Slovenije.
Polovica poplavnih območij je v porečju Save, v porečju Drave štiri
desetine, 4 % pa v Posočju. Poplave ogrožajo predvsem hudourniške
grape, dolinska dna in aluvialne ravnice, ki so marsikje pozidane. Kar
25 km2 pozidanih površin je ogroženih. Naše ozemlje so poplave
prizadele v letih 1998, 1990, 1972, 1954, 1933, 1926, 1925, 1923, 1910,
1901, 1851 in 1550. (ZRC-SAZU). Drugi viri navajajo znatno nižje
vrednosti poplavnih površin, med 430 in 630 km2, t.j. ca. 3% površine državnega ozemlja. (Brilly, 1994). Intenzivna raba prostora je zahtevala urejen vodotok, ki je ne bi ogrožal s poplavami, kar pa je praktično nedosegljiv cilj, saj popolne zaščite pred vodno ujmo ni. Lahko si le prizadevamo kar najbolj omejiti škodo in zavarovati ljudi. Tako je zaščita pred poplavami neposredno vezana na ogrožene gospodarske dejavnosti oz. škodo, ki bi jo poplave lahko povzročile. Cilj zaščite pred poplavami oz. gospodarjenja s škodo, ki bi jo poplave povzročile je zmanjšanje posledic poplav na družbeno sprejemljivo raven. (Brilly, 1994) Žal se prag tolerance do naravnih nesreč oz. pojavov, z razvojem civilizacije oz. materialnih dobrin, vedno bolj niža. Ob poplavah beremo o "podivjanih rekah" in podobno, ne pomislimo pa, da bi bilo morda bolj inteligento bivati izven poplavnih območij oz. delovanje in bivanje v poplavnih območjih prilagoditi razmeram...Tudi družbeni spomin na poplave je izredno kratek, saj se že nekaj let po dogodku nadaljujejo dejavnosti na poplavnih območjih, kakor sa se ni nič zgodilo. Ukrepe za zaščito pred poplavami delimo, glede na vrsto posega, na:
Treba je ločevati med
različnimi vrstami
poplav in med razmerami v okolju, ki prispevajo k problemu. Tako npr.
obstajajo
velike razlike med hitrim poplavljanjem na povirnih območjih, kjer je
za
zmanjševanje tveganja potreben širši obseg inovativnih rešitev,
primernih za
uporabo na ožjem območju, in med poplavami v nižinah, kjer sta
opozorilni čas
in trajanje poplav daljša in kjer je treba sprejeti ukrepe za širša
območja. (Najboljše prakse, 2003, pdf)
Poplave
so naravni pojavi, ki jih ni mogoče popolnoma preprečiti. Potrebno je
narediti premik v razmišljanju -
od zaščitnih ukrepov v smeri prilagajanja načina življenja
naravnim pojavom. V
skladu s sodobnimi smernicami in
spoznanji ne govorimo več o varstvu pred poplavami temveč o
obvladovanju poplavnih škod oz. obvladovanju tveganja.
Nujno je, da ljudje spoznajo, da so poplave del njihovega okolja. Skupnosti se morajo zavedati, da so ogrožene. Zavedati se tveganja pomeni, da ga ljudje prepoznajo, se z njim seznanijo oziroma ga proučijo, ne pozabijo nanj ali ga potisnejo iz zavesti in da ga pravilno upoštevajo pri svojem delovanju. Če se javnost ne zaveda nevarnosti, ne bodo pomagale nobene pobude. Če ljudje še niso doživeli poplav, jih je treba seznaniti s tveganjem s pomočjo kart poplavne ogroženosti, drugih informacij in z izobraževanjem. Nujno je, da ljudje poznajo nevarnost z vsemi njenimi pomembnimi parametri, kakršni so vrsta poplav (statične, dinamične), verjetnost, intenziteta (globina poplavljanja, hitrost toka) in obseg vplivov. Zanesljive informacije te vrste morajo dobiti vsi vpleteni. (Najboljše prakse, 2003) Potrebnih je več raziskav, s katerimi bi dosegli boljše razumevanje učinkovitih ukrepov za preprečevanje in obvladovanje poplav. V raziskave bi morali vključiti modeliranje in izmenjavo podatkov, pa tudi napovedovanje. Pri sistemih za zgodnje obveščanje obstaja nevarnost lažnega alarma, do katerega pride,če precenimo ali podcenimo nevarnost. Negotovost izhaja iz velike izbire vrednosti parametrov za hidrološki model in model rečnega toka in zaradi pogosto slabega poznavanja razmer v preteklosti. Zato je treba za porečje voditi evidence o poplavnih dogodkih. Cilj Vodne direktive (pdf) iz l. 2000 je ohraniti in izboljšati vodno okolje v EU. Direktiva je uvedla načelo čezmejnega usklajevanja znotraj povodij, da bi dosegla visoko kakovost voda, vendar ni določila nobenega cilja v zvezi z obvladovanjem tveganja poplav. Med leti 1998 in 2005 je Evropo prizadelo več kot 100 hudih poplav, v katerih je umrlo približno 700 ljudi, 500.000 se jih je moralo izseliti, povzročene je bilo za ca. 25 milijard EUR škode. Direktiva Evropskega parlamenta in Sveta o ocenjevanju in obvladovanju poplav (t.i. Poplavna direktiva), sprejeta 23.10.2007 (pdf) je eden izmed korakov k obvladovanju tveganja poplav znotraj EU. Človeška dejavnost prispeva k povečanju verjetnosti pojava poplav in njihovih škodljivih posledic. Obseg in pogostost poplav se bosta v prihodnosti verjetno povečala zaradi podnebnih sprememb, neprimernega upravljanja povodij in gradnje na poplavno ogroženih območjih. Hkrati prihaja do povečanja ranljivosti zaradi števila ljudi in ekonomskih sredstev, ki so na poplavno ogroženih območjih. (Svet EU, 2007) Določiti je
treba neposredna poplavna območja in jih z
zakonom označiti kot površine,namenjene zadrževanju vode, ali površine,
s
pomočjo katerih se ponovno zagotovi možnost naravne dinamike voda.
Treba je
odvračati prebivalstvo od utrjevanja brežin, gradnje visokovodnih
nasipov,
zajezitev in drugih uravnalnih objektov in ureditev ter na splošno od
vseh del
in gradnje, ki motijo naravni tok vodotokov, razen tistih del, ki
zagotavljajo
varnost gosto naseljenih območij.
Direktiva o ocenjevanju in obvladovanju poplav predvideva izdelavo
Predhodne ocene poplavne ogroženosti do 22.12.2011.Poplavna ogroženost pomeni kombinacijo verjetnosti nastopa
poplavnega dogodka in morebitnih s poplavo povezanih škodljivih posledic za
zdravje ljudi, okolje, kulturno dediščino in gospodarske dejavnosti. Na podlagi Predhodne ocene se opredelijo tista območja, za katera država članica
ugotovi, da obstaja možnost pomembne poplavne ogroženosti ali verjetnost, da bi
se ta lahko pojavila.
Načrti za obvladovanje tveganja poplav so izdelani za vsako območje posebej. Države članice določijo ustrezne cilje za obvladovanje poplavne ogroženosti s poudarkom na zmanjšanju morebitnih škodljivih posledic poplav za zdravje ljudi, okolje, kulturno dediščino in gospodarske dejavnosti ter, če je to primerno, s poudarkom na ne gradbenih ukrepih in/ali na ukrepih za zmanjšanje verjetnosti nastopa poplavljanja. Razvoj metodologij za analizo
tveganja in upravljanja se izvaja v
sklopu projekta FLOODsite.
Za modeliranje procesov nastanka poplav na nivoju večjih povodij je bil
razvit model LISFLOOD.
(pdf)
VIRI: -Mitja Brilly, Zaščita pred poplavami-priročnik, HS-FGG UL, 1994 -Najboljše prakse za preprečevanje poplav, varstvo pred njimi in ublažitev njihovih posledic, 2003 pdf -Svet Evropske unije, Direktiva Evropskega parlamenta in Sveta o ocenjevanju in obvladovanju poplav, 2007 pdf -United Nations - Economic and Social Council, Sustainable Flood Prevention, MP.WAT/2000/7, January 2000 pdf -Znanstveno raziskovalni center SAZU, http://www.zrc-sazu.si/giam/naravne_nesrece.htm | |||||||||||
|
|||||||||||
na spletu od
8.3.2007 |
v1.1, 1.2008
© DHD d.o.o |
I domov I na vrh I kontakt I spletna stran je avtorsko zaščitena - obvestilo pravne narave |